Tippi harrastaa jo toista vuotta teatterikerhossa, mutta yksi asia on muuttunut: tänä vuonna hän onkin ryhmän nuorin, juniori, muiden maskotiksi kutsuma. Tippi haluaa olla teini kuten muutkin, eikä mikään maskotti. Yrittäessään olla muuta kuin oikeasti on Tippi ajautuu hankaliin tilanteisiin ja joutuu selvittelemään ihmissuhteitaan moneen suuntaan. Kaiken lisäksi teatteriryhmä harjoittelee spektaakkelimaista esitystä – ruotsinkielistä musikaalia! Eikä Tippi osaa ruotsia, eikä ehkä laulaakaan.
Kenelle? Elämänmakuisista tarinoista pitäville 3–7.-luokkalaisille.
Tippi Tuohikylä istui Kämppähovin katsomon eturivissä ja vilkuili uusia kasvoja ympärillään. Pari vanhasta kerhosta tuttua tyttöäkin näkyi, mutta tytöt olivat tulleet Tipin jälkeen saliin eivätkä olleet huomanneet Tippiä eturivin kauimmaisella istuimella. Hän oli kyllä nostanut kätensä tervehdykseen, mutta Miia ja Inka eivät huomanneet. Nolotti, vaikka tuskin kukaan muukaan kiinnitti huomiotaan häneen ja hänen vilkutteluunsa. Kaikki näyttivät vanhemmilta, itsevarmemmilta ja kokeneemmilta esiintyjiltä kuin Tippi. Kaikilla näytti myös olevan hauskaa yhdessä. (s. 5.)
Lue yllä oleva katkelma virke kerrallaan ja kirjoita jokaisen virkkeen jälkeen, mitä Tippi voisi ajatella. Käytä repliikkiviivaa tai lainausmerkkejä ajatusäänten merkitsemiseen.
Tutkikaa internetistä, mitä on Book Face Challenge ja tehkää oma versionne joko Tippi-kirjan kannella tai piirtämällä kirjan muiden henkilöiden kuvia.
Mitä seuraavat sanat tarkoittavat ja miten ne liittyvät kirjan tapahtumiin?
- spektaakkeli
- elintarvikeväri
- Mitt liv
- identiteetti
- golftaputukset
Keksi, millä keinoilla voisit yrittää vaikuttaa vanhemmalta/nuoremmalta/omituisemmalta/koiramaisemmalta tai joltain muulta? Tee lista keinoista. Jos haluat haastetta, käytä listasi jokaisessa kohdassa samaa alkukirjainta.