Artikkelissa pohditaan elokuvataiteen perusasioita lasten
elokuvakasvatuksen näkökulmasta. Mistä on kyse, kun lapset tarttuvat kameraan ja kuvaavat joko omia tarinoita tai todellisuuden tapahtumia?
Kulttuuritalo Valve, Oulu-opisto ja Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry
järjestivät keväällä 2019 SATA2 – saavutettava taideharrastus -hankkeeseen
pilotin, jonka tavoitteena oli kehittää työparimenetelmään perustuva
toimintamalli.
Elokuvamedia on ollut syntymästään saakka oppimisen väline. Elokuvaa kehitelleiden tiedemiesten tarkoituksena ei ollut yleisön populaari viihdyttäminen vaan ennemminkin jonkin asian tai ilmiön tarkastelu ja dokumentointi.
Ajatellaanpa, että videokamera (tai videokuvaa kuvaava laite kuten tablet, puhelin tms.) olisi perinteisen kynän kaltainen väline. Sillä voitaisiin kirjoittaa runoja, tarinoita, esseitä ja sinfonioita.
Videoita tekemällä maahanmuuttajataustaiset henkilöt voivat tutustua paikkakuntansa palveluihin ja kulttuuritarjontaan. Elokuva toimii kotoutumisen välineenä.