Videopensseli
Työskentelymuoto: pienryhmissä
Kesto: 90 min
Tässä tehtävässä käytetään kameraa ympäristön havainnointiin. Tutkitaan ympäristöstä löytyviä kohteita, joita yhdistää geometriset muodot, väri tai alkukirjain.
Tavoitteet:
- tutkia ympäristöä kiinnittäen huomiota asioiden nimiin, muotoihin ja väritykseen
- oppia kuvaamaan harkiten
Tarvittavat välineet:
- jokaiselle pienryhmälle tabletti tai muu kuvausväline. Kuvatut otokset voi halutessaan yhdistää videoeditointisovelluksella (esimerkiksi iMovie tai FilmoraGo).
Tehtävän vaiheet
- Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle kuvausaiheen: ryhmät saavat kuvata kohteita, jotka joko
- alkavat tietyllä kirjaimella (esim. T: tuoli, teroitin…),
- ovat tietyn värisiä tai
- joissa on tietty geometrinen muoto (ympyrä, neliö tai kolmio).
- Pienryhmät etsivät kohteita sovitulta alueelta ja kuvaavat joka kohteesta 10 sekuntia kestävän video-otoksen. Otos kuvataan aloittamalla tallennus ihan kohteen läheltä ja siirtymällä hitaasti kauemmas, kunnes kohde näkyy kokonaisuudessaan.
- Ryhmät kuvaavat niin monta kohdetta kuin ehtivät 20 minuutissa.
- Lopuksi kuvatut videot katsotaan yhdessä. Kuvattuja kohteita voidaan arvuutella keskeyttämällä videon toisto (“Pause”) kun kohde ei näy vielä kokonaan. Katselun aikana keskustellaan, miksi kohteet ovat tietyn muotoisia tai värisiä.
Alla Videopensseli-menetelmän opetusvideo (kesto 6 min):