Siirry sisältöön

Tunnetaitotyöpaja: tulkitse ja tunnista tunteita

Työskentelymuoto: pienryhmissä
Kesto: 90 min

Tässä tehtävässä kuvataan pienryhmissä videoita, joissa esitetään tietyn tunteen vallassa olevaa ihmistä kolmessa eri tilanteessa. Tunnistavatko muut, mikä tunne on kyseessä? Millaisia tunteen tuntomerkkejä löydätte?

Tavoitteet:

  • tunteiden havainnointi ja käsitteellistäminen luovan työn tuloksena
  • tunnistaa, tulkita ja ilmaista omia ja toisen tunteita
  • sosiaalisen kanssakäymisen ja vuorovaikutustilanteiden harjoitteleminen
  • reflektoida ja arvioida omaa työskentelyä ja oppimista

Tarvittavat välineet:

  • tabletti, älypuhelin tai muu kuvausväline per pienryhmä. Suositellaan älylaitteilla käytettäväksi videoeditointisovellusta, kuten iMovie tai FilmoraGo.

Tehtävän vaiheet

1. Pohjustus ja lämmittely (20 min)

  1. Listataan taululle oppilaiden keksimiä tunteita.        
  2. Listataan taululle oppilaiden keksimiä verbejä eli tekemistä ilmaisevia sanoja.               
  3. Valitaan taululta yksi tunne ja yksi verbi. Näytellään pienryhmässä tai koko luokan kanssa lyhyt tilanne.
    Esimerkki: Valitaan tunteeksi suru ja verbiksi syödä. Tämän jälkeen näytellään tilanne: Miten surullinen ihminen syö? Toistetaan harjoitus eri tunteilla ja verbeillä.

2. Suunnitelman tekeminen (20 min)

Jaetaan luokka 4–6 oppilaan pienryhmiin. Pienryhmät valitsevat itselleen yhden tunteen. Tämän lisäksi valitaan kolme verbiä. Tunne ja verbi yhdistetään miten-kysymyksellä: miten valitun tunteen vallassa oleva ihminen tekee valitut asiat. Suunnitelman tekemisessä voi hyödyntää suunnittelulomaketta.

Esimerkki: Pienryhmä valitsee yhteiseksi tunteeksi surun ja verbeiksi kävellä, puhua ja ostaa karkkia. Näistä muodostetaan kolme kysymystä:

  • Miten surullinen ihminen kävelee?
  • Miten surullinen ihminen puhuu?
  • Miten surullinen ihminen ostaa karkkia?

3. Kuvaukset (30 min)

Jokainen tilanne/kysymys kuvataan omaksi videoksi yhdellä otoksella eli kameran tallennus keskeytetään ainoastaan eri tilanteiden kuvaamisen välissä. Lopputuloksena on kolme videota. Yhden videon kesto on noin 10–30 sekuntia. Pienryhmillä on 10 minuuttia aikaa yhden videon kuvaamiseen. 

Videot kuvataan suoraan editointisovelluksen aikajanalle tai vaihtoehtoisesti kuvauslaitteen kuvakirjastoon, josta ne viedään editointisovellukseen. Jos käytössä ei ole editointisovellusta, kuvatut tilanteet voi esittää kuvauslaitteen kuvakirjastosta.

Huom! Oppilaat voivat vaihtaa rooleja eri tilanteiden kuvaamisen yhteydessä, jotta kaikki halukkaat pääsevät kuvaamaan ja näyttelemään. Kaikissa pienryhmän kuvaamissa tilanteissa täytyy olla sama tunne. Näyttelijöitä voi olla 1–3 henkilöä per video.

4. Katsominen (15 min)

Työpajan päätteeksi tuotokset katsotaan koko luokan kanssa. Katselun yhteydessä oppilaiden tarkoitus on arvata ja selvittää:

  • Mikä tunne on kyseessä?
  • Mitä tunteen tuntomerkkejä videosta löydetään?
  • Mitä eri tilanteissa tapahtuu?

 

Palaa Elokuvareitin pääsivulle

Kulttuuritalo Valve
Käyntiosoite
Hallituskatu 7
90100 Oulu
Valveen lippumyymälä
Puh. 08 5584 7575
Virastomestarit
Puh. 044 703 7501