Elokuvakasvatusmallia Ranskasta Ouluun
Vuonna 2021 Valveen elokuvakoulu liittyi mukaan arvostettuun kansainväliseen elokuvakasvatuksen verkostoon. Lue lisää Valveen toimintakertomuksen jutusta >>
Artikkeli on osa kulttuuritalo Valveen toimintakertomusta 2021, joka on julkaistu 15.6.2022.
Tutustu toimintakertomukseen >>
Vuosi 2021 toi Oulun lastenkulttuurikeskuksessa toimivan Valveen elokuvakoulun toimintaan uusia kansainvälisiä sävyjä, kun elokuvakoulu liittyi ainoana suomalaisjäsenenä mukaan arvostettuun elokuvakasvatuksen verkostoon Cinéma, cent ans de jeunesse.
Elokuvakoulun toiminta on jo pitkään levittäytynyt paitsi Oulun myös Suomen rajojen ulkopuolelle: kansainvälinen yhteistyö on vuosia tuonut muun muassa aasialaisia leirikouluryhmiä Valveelle, ja eri maihin ulottuvien verkostojen kautta elokuvakoulun harrastajat käyvät ajoittain edustamassa tekemiään elokuvia maailmalla.
Cinéma, cent ans de jeunesse, suomennettuna ”Elokuva, sata vuotta nuoruutta”, -verkosto on perustettu 25 vuotta sitten elokuvan emämaassa Ranskassa. Lukuvuonna 2021–2022 mukana on kouluja ja osallistujaryhmiä 15 maasta, joiden joukkoon Suomi Valveen elokuvakoulun mukanaolon myötä liittyy. Elokuvakoulun tuottaja Tommi Nevala näkee verkostojäsenyyden kunnianosoituksena ja hienona mahdollisuutena.
”Kyllähän tämä vahvistaa Oulun asemaa vahvana elokuvakasvatuksen asiantuntijana Suomessa sekä verkoston kautta myös maailmalla.”
Oppimista Kaakkurissa – ja Pariisissa
Toiminta avaa mahdollisuuksia myös oululaislapsille ja -nuorille. Paikallista yhteistyötä tehdään Kaakkurin koulun kanssa, josta on mukana yksi reilun kahdenkymmenen oppilaan opetusryhmä. Kerran viikossa he osallistuvat elokuvaoppitunnille.
”Verkostossa on tavoitteena opettaa lapsille ja nuorille elokuva- ja medialukutaitoa sekä mahdollistaa heille tilaisuus kohdata elokuvakulttuuria ja -taidetta osana kouluopetusta. Pedagoginen malli tulee ranskalaisesta elokuvakasvatuksesta elokuvakasvattaja ja -ohjaaja Alain Bergalan johdolla”, Nevala kertoo.
Verkostolla on yksi vuosittain vaihtuva yhteinen elokuvataiteeseen liittyvä teema, jota ryhmät tarkastelevat lukuvuoden ajan elokuvanäytteiden ja lyhyiden elokuvaharjoitusten avulla. Oppituntien aikana luokanopettajien apuna toimii elokuvan ja elokuvakasvatuksen ammattilainen. Lukuvuoden lopuksi teemasta valmistetaan vielä oma lyhytelokuva.
”Lukuvuosi huipentuu Pariisissa Ranskassa järjestettävään festivaaliin, jossa esitetään lasten ja nuorten tekemiä elokuvia, ja he pääsevät keskustelemaan lukuvuoden teemasta ja oppimistaan asioista”, Tommi Nevala iloitsee.
Ensimmäisen vuoden jälkeen toimintaa on tavoitteena laajentaa myös muille oululaisille kouluille.
Kuva: Harri Tarvainen
Kuvassa Tommi Nevala