Atla opastaa kulttuuri- ja luontokohteisiin
Vuoden 2023 alussa oululaisia ja Oulussa vierailevia palvelee uusi Atla-alusta. Älykäs alusta osaa suositella ajankohtaisia kokemuksia juuri sinne, missä sen käyttäjä on. >>
Atla-alusta on kehitetty DigiCult-hankkeessa, joka on Oulun kaupungin ja tarkemmin kulttuuritalo Valveen sekä tapahtuma- ja viestintätiimin yhteisponnistus.
– Atla on paikkatietoon pohjautuva älykäs opas, jonka avulla niin matkailija kuin paikallisetkin hahmottavat nopeasti lähialueen ajankohtaiset ja kiinnostavat luonto- ja kulttuurikohteet ja -tapahtumat, DigiCult-hankkeen projektipäällikkö Atte Karjalainen tiivistää.
Alustan kehitystyötä on tehty yhdessä Kuusamon ja Espoon kaupunkien kanssa. Hanke aloitettiin palvelumuotoilun projekteilla, joissa kulttuuritoimijoilta ja matkailun edustajilta koottiin toiveita ja ideoita siitä, millainen uuden alustan pitäisi olla.
– Halusimme selvittää, millaiselle palvelulle olisi todennetusti tarvetta. Sen jälkeen kartoitimme markkinoilla jo olevia toimijoita sekä etsimme sopivimman toteuttajan uudelle alustalle. Yhteistyökumppaniksi valikoituneella Zoneatlaksella oli jo ennestään kokemusta vastaavista palveluista muun muassa metsähallituksen ja maanmittauslaitoksen projekteista, Karjalainen kertoo.
Suosituksia sijainnin perusteella
Edellinen syksy keskityttiin itse alustan kehittämiseen. Silloin tehtiin käyttäjätestausta ja myös pieniä pilottikokeiluja alustan eri ominaisuuksista: esimerkiksi Lumo-valofestivaalin interaktiivinen kartta oli toteutettu Atla-alustalla.
– Oulussa Atlan sisällöt keskittyvät kulttuuriin ja kulttuurihistoriaan sekä luontoon ja luontoympäristöihin. Tietoa sisällöistä saa aidossa sijainnissa, oman paikkatiedon perusteella, Karjalainen kuvaa.
Mukana on niin Pikisaaren kulttuurihistoriaa kuin keskusta-alueen muraaleja, graffiteja ja muuta katutaidettakin. Lisätyn todellisuuden sisältöjen kautta Atla-käyttäjä saa myös jo maistiaisen Oulun juhlaviikkojen tulevasta kulttuuripääkaupunkivuoden sisällöstä.
– Lisätty todellisuus on sellainen osa-alue, joka tarjoaa toimijoille valtavasti mahdollisuuksia. Valveenkin porukan kanssa olemme jo pohtineet, millaisia digitaalisia kulttuuripalveluita Atla voisi mahdollistaa. Voisiko vaikkapa gallerioissa jatkossa kokea paikalla olevan näyttelyn lisäksi jonkinlaisen digitaalisen varjonäyttelyn?
Kootusti ja rajatusti
Karjalaisen mielestä parasta Atlassa on, että se osaa koostaa tietoa siitä, mitä käyttäjän ympärillä on. Alusta kerää tietoa monesta lähteestä, ja mukana on myös ajankohtaista sisältöä muun muassa integroidun tapahtumakalenterin kautta.
Älykäs alusta myös huomioi käytettävissä olevan ajan.
– Matkailijan näkökulmasta se on erityisen hyödyllistä. Näin vaikkapa Haukiputaalla lyhyellä vierailulla oleva ei saa suosituksia Kierikkikeskuksesta, vaan alusta esittelee niitä sisältöjä, joita sijainnin ja aikaikkunan perusteella on mahdollista kokea.
Atla mahdollistaa myös vuorovaikutuksen ja käyttäjien osallistamisen, mitä on tarkoitus hyödyntää esimerkiksi osana kaupunkikehittämistä. Myös pelillisyys tuo monenlaisia mahdollisuuksia, joita on tarkoitus kehittää lanseerauksen jälkeen.
Atla löytyy osoitteesta atla.fi >>
Ehdotuksia uusista kohteista ja sisällöistä voi lähettää osoitteeseen atla@ouka.fi.
Kuvateksti: Atte Karjalainen kertoo, että alkuvaiheessa Atla-alusta on käytettävissä Oulun lisäksi Espoossa ja Kuusamossa. DigiCult-hankkeen rahoittaja on Valtiovarainministeriö, minkä vuoksi hankkeen tulokset hyödyntävät lopulta kaikkia Suomen kuntia ja kaupunkeja.
Kuvat: Jenni Nikkilä